Op zaterdag 15 maart 2014 heeft Johan Volkers een lezing gegeven over het opzetten van een webapplicatie.

Naast onderstaande samenvatting is er een  Pdf van de presentatie en een Pdf met Screenshots webapplicatie. Deze zijn te downloaden via pulldownmenu Artikelen onder lezingen.

De lezing is gebaseerd op de ervaringen die ik heb opgedaan bij het bouwen van een administratieve applicatie voor Gilde Amersfoort.

Het gaat om een niet-triviale applicatie. Voor een eenvoudige applicatie volstaat een wat simpeler aanpak ook wel.

Met niet-triviaal bedoel ik:

• een behoorlijk aantal database-tabellen (in mijn geval: 27 tabellen en 11 views op de database)
  • een behoorlijk aantal subfuncties

Ik ga in op een tweetal benaderingen die niet tot succes hebben geleid. Ééntje die ik niet eens heb geprobeerd en eentje die ik wel heb geprobeerd in de eerste versie en waar ik dus van teruggekomen ben.

Ik heb geen formele ontwerpmethodiek oid gebruikt maar ik heb wel sterk naar het MVC-model gekeken.

Onderwerpen die in de presentatie aan de orde komen

• iets over Gilde Amersfoort: de organisatie waar de applicatie voor gebouwd is
  • wat in eerste instantie in de applicatie zat
  • waarom zelf gemaakt?
  • algemene opzet en werkwijze van een webapplicatie
  • benodigde kennis voor het bouwen van een webapplicatie
  • problemen mbt een webapplicatie
  • waarom PHP?
  • naïeve opzet webapplicatie
  • eerste opzet die ik geprobeerd heb en de problemen waar ik tegenaan liep
  • wel/geen framework?
  • wel/geen template-engine?
  • MVC-model
  • flow van een request