Tijdens onze bijeenkomst op 19 mei 2018 in De Bilt geeft Ton van Lankveld om 13:30 uur een lezing over Interactieve SVG Illustraties met JavaScript:

Als technisch illustrator maak ik dagelijks functionele schema’s, in het Scalable Vector Graphics (SVG) bestandsformaat. Behalve links naar andere schema’s, hebben ze geen interactie of animatie. Zodra je dit wilt toevoegen met JavaScript, zijn er meer dan genoeg bibliotheken op het Web te vinden die dit mogelijk maken. Als je productie moet draaien zijn dat prima oplossingen, maar ik houd niet van Zwarte Dozen.

Sinds een dik half jaar ben ik aan het experimenteren, om animatie en interactie toe te voegen aan bestaande SVG illustraties. De animatiemogelijkheden van CSS3 en jQuery hebben mij hierbij in de steek gelaten. Er zit niets anders op dan terug te gaan naar de basis.

In deze lezing geef ik een overzicht van de gereedschappen en methodes die ik tot heden heb gebruikt. Onderwerpen die zullen worden besproken:

• Aanpassingen in de SVG illustratie
  • Invoegen van de illustratie in de webpagina
  • Verbind JavaScript met de SVG
  • Interactie en animatie functies

De lezing duurt ongeveer een uur. Na afloop houden we nog een korte plenaire sessie.

Van deze lezing wordt een video opname gemaakt.