Deze bijeenkomst was op zaterdag 20 februari 2016 's middags van 13:00 tot 17:00 uur in De Hilt in Eemnes.

Op deze dag hield HCC!basic om 15:00 uur de tweede, buitengewone Algemene Ledenvergadering over de fusie met HCC!programmeren. De leden hebben toen ingestemd met de fusie van HCC!basic en HCC!programmeren. Zodra de HCC Ledenraad instemt met de fusie kan deze in de praktijk doorgevoerd worden. Mogelijk stemt de HCC Ledenraad al op 19 maart hierover.

Daarna hielden we om 16:00 uur weer een korte plenaire sessie.

De volgende onderwerpen zijn besproken tijdens deze plenaire sessie:

De volgende onderwerpen zijn slechts kort aan bod gekomen:

  • Arduino programmeren met Basic
  • domotica op de Raspberry Pi
  • grafisch probleem met Lazarus opgelost
  • traagheid van het lokaal opslaan van een externe web database
  • beschikbaarheid van de oude Borland C/C++ compiler

Deze onderwerpen zullen mogelijk een volgende keer alsnog langskomen.

The Art of Computer Programming

Gerard vertelt over The Art of Computer Programming. Dit is het standaard werk over het programmeren van computers, geschreven door emeritus professor Donald E. Knuth. Het is een serie van boeken met daarin diepgaande en wiskundige besprekingen van diverse algoritmes.

De eerste 3 delen verschenen in de jaren 70, daarna is het een tijd stil geweest. De laatste jaren werkt professor Knuth weer aan nieuwe delen. Op dit moment is hij bezig met een deel over combinatorische algoritmes.

Hij wil graag foutloos schrijven, daarom krijgt de eerste die een fout ontdekt een cheque van $ 2.56. Niemand zal waarschijnlijk zo'n cheque incasseren, omdat de cheque zelf meer waard is.

Delen waaraan nog wordt gewerkt zijn tijdelijk te downloaden zodat er commentaar op gegeven kan worden. Zoals bijvoorbeeld Volume 4, Pre-Fascicle 5B, Introduction To Backtracking, een gzipped postscript bestand. Backtracking wordt bijvoorbeeld gebruikt in programma's voor het oplossen van Sudoku's. Gerard heeft een papieren versie van een Fascicle meegebracht, deze gaat rond zodat iedereen het boekje even kan bekijken.

Het Postscript bestand kan bekeken worden met bijvoorbeeld Ghostscript of SumatraPDF.

Meer informatie over The Art of Computer Programming staat op Wikipedia en op de website van Donald Knuth zelf.


Arduino en Raspberry Pi

Harm vertelt over zijn ervaringen met de Arduino. In de PC Active edities van februari, april en juni 2015 stond een serie artikelen over het maken van een game met de boer, de geit, de kool en de wolf om kennis te maken met het programmeren van een Arduino. Hiermee heeft hij op zijn Ubuntu computer de Arduino integrated Development Environment leren kennen. Hij gebruikt de IDE om de source code te compileren en naar de Arduino te uploaden.

Daarna wordt er een tijdje gesproken over de overeenkomsten en verschillen tussen een Arduino en een Raspberry Pi.

Op een Arduino kun je maar 1 ding tegelijk doen. Er zit ook maar relatief weinig geheugen in, kilobytes, en de processor is niet zo snel. Wel heb je volledige controle en kun je bijvoorbeeld de interrupts uit zetten, waardoor het bijvoorbeeld eenvoudig is om korte kritische timings te programmeren, nodig voor Real Time programma's.

Een Raspberry Pi heeft veel meer geheugen, megabytes, en een snellere processor. Maar omdat er een operating system zoals Linux op draait kun je niet zo eenvoudig een programma maken dat met korte tijdsduren werkt, omdat de interrupt instellingen niet eenvoudig te wijzigen zijn. Een Raspberry Pi is te vergelijken met onze hersenen, en een Arduino meer als controller, nodig om adem te halen en andere zaken die automatisch moeten gaan.

Verder wordt de Raspberry Pi gebruikt als eenvoudige Network-attached storage (NAS) server of als eigen Cloud server.

Gerard meldt dat het wiskunde programma Mathematica gratis beschikbaar is voor de Raspberry Pi. Normaal is Mathematica een duur programma, voor de Raspberry Pi is een speciale editie beschikbaar. Mathematica bevat een complete programmeertaal waarop je bijvoorbeeld op een elegante en efficiente manier fractals kunt programmeren. Er zitten geavanceerde functies in voor geluid- en signaalbewerking.

Mathematica is aanwezig in de standaard Raspbian image. Zie ook Getting Started With Mathematica.


Mobiele telefoon Software Development Kit

Sommigen willen zich wel meer gaan verdiepen in de Software Development Kit voor een mobiele telefoon. Voor mobiele telefoons met Ubuntu Phone en Android en ook voor andere smartphones zijn SDKs beschikbaar. Maar vaak is zo'n SDK groot en ingewikkeld. Mogelijk kan er toch met iets simpels begonnen worden.

Het is ook mogelijk om een webversie van een programma te gebruiken, dan ben je niet afhankelijk van een SDK die alleen werkt met specifieke apparatuur. Zoals een App die alleen op een Samsung tablet werkte de webversie van het programma werkt wel universeel.