Deze bijeenkomst was op zaterdag 19 november 2016, 's middags van 13:00 tot 17:00 uur in De Hilt in Eemnes.

Deze bijeenkomst vond plaats in andere zalen dan aangekondigd. De inloop was in de Tuinzaal, in plaats van de reguliere Eemzaal. De lezing en de plenaire sessie vond plaats in de Patiozaal, in plaats van de reguliere Driestenzaal.

Om 13:30 uur gaf Gerard Vriens een lezing over Floating-pointgetallen. Daarna volgde om 14:45 de plenaire sessie.

Lezing Floating-pointgetallen

Gerard Vriens legt uit dat een floating-point getal opgebouwd is uit meerdere delen, namelijk een mantissa en een exponent. Aan de hand van een vereenvoudigd voorbeeld met decimale getallen demonstreert hij dit.

Omdat een floating-point getal wordt opgeslagen in een beperkte ruimte bestaat er een verschil tussen de wiskundige en de praktische waardes. Zo is bij deze getallen 0.1 + 0.2 ongelijk aan 0.3. Of a * (b - c) kan ongelijk zijn aan a * b - a * c. Wiskundig is er geen verschil, praktisch wel door afronding.

Deze kleine verschillen kunnen grote gevolgen hebben. Hij wil graag weten hoe groot de afwijking is van zulke getallen. Deze hangt af van de nauwkeurigheid en van het talstelsel dat wordt gebruikt. Zoals een ternair, quaternair, decimaal of hexadecimaal getal.

Hij heeft een kort programma gevonden in een boek uit 1979: Number Theory in Theory and Practice, Blaise W. Liffick editor, Byte Books Volume 3, ISBN 0-07-037827-4. Dit programma bepaalt in enkele stappen hoeveel ruimte wordt gebruikt voor de mantissa en exponent.

Gerard heeft dit programma naar enkele programmeertalen overgezet. Daaruit komt als resultaat dat Python en Java 53 bits gebruiken voor de mantissa. Dit komt overeen met double precision getallen.

Uit de QBasic code komt een waarde van 64 bits voor de mantissa. Dit blijkt overeen te komen met extended precision getallen.

Plenaire sessie

Pedro Lantinga geeft een korte presentatie over de Adafruit Circuit Playground. Dit is een met Arduino vergelijkbaar rond experimenteerbord met onder andere capacitieve sensors en Neopixel LEDs. De processor werkt op 8 MHz, 3.3 Volt. De aansluitingen aan de buitenkant kunnen gebruikt worden door er krokodillenklemmen op aan te sluiten, solderen is niet nodig. Er is ook een programma om geluid te kunnen maken, je kunt het volume echter niet instellen. Er zit ook een sensor op die geluid detecteert. Als voorbeeld demonstreert hij een kerstbal met varierende LED lampen. Meer informatie is te vinden op https://learn.adafruit.com/introducing-circuit-playground/overview.

Marco demonstreert zijn spellen gemaakt met de IDE Game Maker Studio. Deze IDE heeft veel mogelijkheden zoals een sprite editor. Toch blijft dit 2D en heeft geen 3D mogelijkheden zoals wel in Unity beschikbaar zijn. Hij vertelt ook over Unity en Visual Studio 2015 Community editie.

Ronald laat zijn LED kubus zien. Dit is een soort van 3D matrix van lampjes die elk afzonderlijk een eigen kleur kunnen krijgen. De LEDS zijn aan elkaar gekoppeld en kunnen elk afzonderlijk met 4 draden via USB aangestuurd worden.

Gordon geeft uitleg over zijn Basic cursus, daarbij wordt als voorbeeld een programma voor een Bingokaart gemaakt.

Marco geeft uitleg over het gebruik van Python. Hij bespreekt mogelijkheden van strings. Ook laat hij zien op welke verschillende manieren je een string constante kunt definieƫren, met single, double of triple quotes.