images/fade/fade1.jpg
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Deze bijeenkomst was op zaterdag 17 december 2016, 's middags van 13:00 tot 17:00 uur in De Hilt in Eemnes.

Tijdens deze bijeenkomst vierde HCC!hobbynet haar 25-jarig jubileum. Tijdens de pauze van de plenaire sessie was er taart voor de aanwezigen van HCC!hobbynet, HCC!opensource en HCC!programmeren. Zie verder https://www.hobby.nl/8-voorpagina/66-hobbynet-25-jaar.html.

Plenaire sessie

Om 14:00 begint de plenaire sessie.

Bij aanvang is er wat discussie over hoe de plenaire sessie beter kan. Sommigen vinden de plenaire sessie in zijn geheel te lang duren of de onderwerpen te langdradig. De tijdsduur die iemand krijgt hangt ook af van hoeveel mensen er aanwezig zijn en welke onderwerpen zij aandragen. Men wil ook graag gelegenheid hebben om na afloop nog wat te kunnen napraten met anderen. De meest interessante onderwerpen moeten aan het begin aan bod komen omdat dan de opkomst het hoogste is.

Kees houdt een Acess database bij voor een buurthuis. Hij kreeg een vraag om er een bepaalde dag uit te filteren, dat doet hij via SQL.

Peter heeft een Raspberry Pi ingericht om muziek mee af te luisteren. Op een Usb stick staan liedjes, een startup script start de player. Daarmee wordt de Raspberry een eenvoudige MP3 speler.

Theo vertelt over Python. Je kunt het downloaden van python.org. Het is beter om Python 3 te gebruiken en geen Python 2, behalve als het niet anders kan. Er zijn voor Windows 32 en 64 bits versies. Bij de downloads staat ook een los help bestand, deze is ook onderdeel van de Windows installatie. Je kunt de nieuwste Python 3.5 versie gebruiken, heel binnenkort komt Python versie 3.6 beschikbaar. Je kunt versie 3.5 naast versie 3.6 of 2.7 installeren. Voor updates binnen een versie werkt dat niet zo, versie 3.5.2 overschrijft versie 3.5.1. Het belangrijkste verschil tussen versie 2 en versie 3 is manier van werken met Unicode strings.

Na installatie heb je een command prompt en ook een eenvoudige IDE integrated development enviroment IDLE. Theo gebruikt zelf Python met Visual Studio omdat je daar ook met C en C++ en veel meer programmeertalen kunt werken. Python is portable, je kunt er software mee maken die werkt onder Windows en Linux en andere operating systems. Ook op de Raspberry Pi wordt veel gebruik gemaakt van Python. De documentatie is heel uitgebreid, zo kun je bijvoorbeeld de Tutorial doornemen om Python te leren. Wel is bijna alles in het Engels, ken je alleen Nederlands dan is het wel lastiger. Dat geldt voor bijna alle programmeertalen. Bijvoorbeeld Word Basic is een uitzondering hierop, daar kun je wel in je eigen taal programmeren.

Python heeft heel veel modules om mee te werken, enkele tientallen standaard modules die bij de standaard installatie zitten. Verder zijn er duizenden externe modules te gebruiken Er is een standaard manier om deze te vinden en te installeren. Soms zijn er zo veel modules dat het moeilijk is een keuze te maken. Hij geeft als voorbeeld hoe je een module kunt vinden waarmee je Pdf-bestanden kunt benaderen. Verder demonstreert hij in het kort IDLE en de Python command line prompt. Hij gebruikt zelf vaker Visual Studio, dat werkt beter maar is ook een stuk groter en complexer. Verder werkt Visual Studio niet onder Linux, terwijl IDLE wel onder Linux gebruikt kan worden.

Don is bezig een Usb stick te maken met Linux Mint en Lazarus Pascal erop. Deze kun je dan gebruiken zonder dat je op de computer een instelling hoeft te wijzigen. Dit is handig voor demonstraties. Don en Rik vertellen over het gebruiken van Lazarus en Delphi vanaf een Usb stick. Dit wordt ter plekke uitgeprobeerd door een eenvoudig Hello World GUI programma te maken. Het lukt, het resulterende programma is een enkel uitvoerbaar bestand dat je zo kunt runnen zonder iets te installeren.

In de pauze is er koffie en taart vanwege het 25-jarig jubileum van Hobbynet.

Theo vertelt over het probleem met de Joomla site dat hij zojuist in de pauze heeft besproken met Hobbynet.

Marco demonstreert uitgebreid GameMaker en zijn game met sprites dat hij daarmee heeft gemaakt. Hij laat zijn spel in actie zien en de scripts die hij heeft geschreven. Op yoyogames.nl staat meer informatie hoe je met GameMaker zelf een game kunt maken. Verder vertelt hij over dialoog vensters en MDI, Multiple Document Interface.

Om 16:40 uur eindigt de plenaire sessie. Er is nog gelegenheid om na te praten.

Er blijkt dan toch nog belangstelling te zijn voor het Unity 3D programma van Marco. Hij geeft nog wat uitgebreidere uitleg over zijn C# programma, tot ruim na 17:00 uur.