Informatie met websites, links en verwijzingen over het zelf programmeren van Mobiele Apps.

Bij HCC!programmeren houden nog maar weinig leden zich bezig met het ontwikkelen van apps voor mobiele apparaten. Deze webpagina is bedoeld als eerste aanzet om meer informatie met elkaar te delen. Laat het weten wanneer je aanvullingen of verbeteringen hebt.

De meeste informatie is Engelstalig, en gaat voornamelijk over Android van Google en iOS van Apple want deze bedienen samen veruit het grootste deel van de markt. Windows 10 Mobile staat op de derde plaats, maar Microsoft stopt met de ontwikkeling hiervan. Alle overige besturingssystemen voor mobiele apparaten hebben maar een marginale positie. Op de Engelse Wikipedia staat een overzicht:

Android

Voor het ontwikkelen op Android kun je terecht bij Google:

Hier kun je Android Studio downloaden en documentatie bekijken. Deze IDE kun je gebruiken op een Windows, Mac of Linux systeem. Gewoonlijk maak je hiermee apps met de programmeertaal Java of het nieuwere Kotlin. Wil je (delen van) de app met C of C++ maken dan kun je de Android NDK downloaden en gebruiken.

Het is mogelijk maar ongebruikelijk om Java of Kotlin ook te gebruiken voor het ontwikkelen van iOS apps, zie bijvoorbeeld:

iOS

Apple ondersteunt het ontwikkelen van iOS software voor iPhone of iPad:

Hier kun je Xcode downloaden en documentatie bekijken. Deze IDE werkt alleen op macOS. Je werkt meestal met de programmeertaal Objective C of het nieuwere Swift. Met de iOS SDK kun je mobiele apps maken.

Swift kan gebruikt worden voor Android apps maar er zijn grote beperkingen:

Xamarin

Microsoft heeft Visual Studio Tools for Xamarin:

Bij de IDE Visual Studio 2017 Community kun je Xamarin gebruiken om apps te maken voor Android, iOS en Windows. Xamarin was voorheen bekend als Mono, de .NET omgeving voor niet-Windows systemen. Meestal werk je met de programmeertaal C#.

Cordova

Met Apache Cordova ontwikkel je een mobiele app met Web technologie:

Je gebruikt een WebView component en werkt met HTML, CSS en JavaScript, vergelijkbaar met een applicatie in een webbrowser.

React Native

Facebook heeft het React Native framework voor het ontwikkelen van apps voor Android, iOS of Windows:

Je gebruikt de programmeertaal JavaScript.

Delphi en Lazarus

Embarcadero heeft de Delphi Community Edition waarmee je Android, iOS en ook Windows en macOS applicaties kunt maken:

Lazarus kun je gebruiken voor cross-platform ontwikkelen voor Android, iOS en ook Windows, macOS en Linux:

Delphi en Lazarus lijken op elkaar maar zijn niet helemaal uitwisselbaar. Je werkt met de programmeertaal Pascal.

Qt

Qt is een framework waarmee je desktop programma's en ook mobiele apps kunt ontwikkelen voor Android, iOS, Linux, macOS, Windows en nog meer platforms:

Je kunt QtCreator downloaden en online documentatie bekijken. Deze IDE kun je gebruiken op Windows, macOS en Linux. Meestal werk je met de programmeertaal C++, Python is ook mogelijk.

Kivy en Enaml

Met Kivy kun je cross platform apps maken voor Linux, Windows, macOS, Android, iOS en Raspberry Pi:

Kivy heeft eigen controls (widgets) waardoor de apps er niet 'native' uitzien.

Enaml Native ondersteunt iOS en Android:

Kivy en Enaml Native hebben nog maar weinig bekendheid. Je werkt met de programmeertaal Python.

Commerciƫle platforms

Diverse bedrijven bieden platforms aan waarmee je apps voor Android en iOS kunt ontwikkelen. De gratis varianten hebben vaak belangrijke beperkingen. Bij gebruik wordt je afhankelijk van de (relatief kleine) bedrijven die dit aanbieden.

Een voorbeeld met 10 systemen:

Online boeken

Packt Publishing heeft dagelijks een gratis online boek of video. Op sommige dagen is het een titel die te maken heeft met mobiele apps ontwikkelen.

Op die webpagina staan verder naar onderen ook enkele boeken die je permanent kunt benaderen, Free Mobile App Development eBooks:

  • Android 5 Programming by Example
  • Android NDK
  • Android Security Cookbook
  • Swift Essentials
  • Mastering iOS Game Development
  • Xamarin Cross-Platform Development Cookbook

Bij Packt kun je een account aanmaken. Bij het claimen van een boek of video moet je een Captcha oplossen.

Voor meer gratis online boeken zie https://programmeren.hcc.nl/links/online-boeken.html.